Álljunk meg egy pillanatra – pontosabban, minden fontos pillanatban! Akár naponta több százszor lépünk a fékpedálra, autónk is „sikítani” fog, ha már azt érzi, elhasználódott a fék.

Meghibásodás jelei

  • Fékhatás gyengülése: A legtipikusabb, hogy „vason van a fék”, mondja a szakzsargon, azaz annyira elkopott a fékbetét, hogy elfogy a kopó felület és vas a vassal érintkezik - ezt Te és környezeted is észre fogja venni.
  • Fékbetét és tárcsa kopása: Amennyiben még nem kopott el ennyire a fék akkor nem fogod érezni, hogy vékony a betét vagy a tárcsa, hisz a gyár által előírt minimum vastagsági határértékeken belül a fékhatás nem változik. Ezt megelőzve fontos a fékbetétek, tárcsák és a teljes fékrendszer időszakos ellenőrzésé és a megfelelően időzített cseréje, figyelembe véve a tervezett szervizlátogatásokat és a várható futásteljesítmény. Például, egy időszakos szerviznél, ha a fékbetétben még van 1-2e km és ügyfelünk évente jön szervizlátogatásra 15e km-enként, akkor javasoljuk az azonnali cserét - hisz a fék nem tart ki a következő szervizig. Amennyiben még 5-6e km jósolható a fékbetétnek (varászgömbünk nekünk sincs) akkor visszahívunk egy köztes ellenőrzésre és szükség szerinti javításra. Megfelelő vastagságú betét és tárcsa esetében is az éves szervizlátogatás alkalmával javasoljuk a fék tisztítását, ahol lehetséges és még nem automata ott a kézifék beállítását, ill. dobfékes autóknál a szétszedést követő tisztítást ellenőrzést.
  • Fékfolyadék szintjének változása: Szintén kiemelten fontos a fékfolyadék megfelelő állapota, melynek forráspontját bemérik kollégáink és cseréjét 2 évente javasoljuk. Minden alkalommal mikor az autó fékrendszerét javítjuk annak végső technológiai lépése a fékpadi fékhatásmérés.